Welkom!

Deel je kennis met anderen in deze Flashgemeenschap!
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan?
Wachtwoord vergeten?

TUTORIALS / Flash 3D

3D Engine II
366 downloads, 31421 keer gelezen
(March 18, 2006)
Waardering: 1 keer gestemd 
 5 van de 5
 
inleiding     stap .1. .2. .3. .4. .5. .6.      voorbeeld download

Stap 1

De basis

  • We openen onze flash en maken een nieuw flash document aan. We slagen het op onder een willekeurige naam en
    trekken ons er tijdelijk niet meer zoveel van aan.
  • We maken een nieuw extern actionsctript file aan en slagen het op onder de naam "Shape"
  • We plaatsen onze cursor in het vak van het externe actionscript file en beginnen met het typpen van de basis.
  • - We maken een nieuwe class en moeten die dus dezelfde naam geven waaronder we het bestandje hebben opgeslagen.
    - We moeten een nieuwe functie aanmaken die zal dienen als de constructor. Die functie moet dus dezelfde naam als de class hebben.
    - En tenslotte declareren we ook de basis variabalen.

    Dit krijg je dan :

    class Shape {
        //
        private var clip:MovieClip;
        //
        private var surfaceArray:Array;
        private var pointsArray:Array;
        //
        private var perspective:Number;
        private var scale:Number;
        private var DEGtoRAD:Number = Math.PI / 180;
        private var depth:Number = 0;


        public function Shape(mc:MovieClip, scale:Number, points:Array) {
             this.clip = mc;
             this.scale = scale;
             this.surfaceArray = new Array();
             this.pointsArray = points;
         }
    }

    Het Actionscript

    Zoals je ziet beginnen we met class Shape : De naam van de class. Daarna gaan we over tot het declareren van enkele belangrijke
    var. De eerste (=clip=MovieClip) dient zoals in de eerste tutorial voor onze vorm in op te slagen. De tweede is tegenover de vorige tutorial een
    nieuwe var. Het is een array die alle verschillende eigenschappen van elk plat vlak dat er zicht in onze figuur bevindt, bezit.
    De derde , de pointsArray (= Array) dient voor al onze verschillende punten in op te slagen.
    En de rest zal wel voor zich spreken...


    Daarna wordt er een nieuwe functie gemaakt. De constructor functie. In deze functie worden weer enkele variabelen van buiten de class
    "vastgehecht" aan varabialen die binnen de class wel gekend zijn.

    Zoals je ziet staat er voor elke variabelen of functie het woordje private of public. Deze woordjes kan men enkel in een class gebruiken en dienen om aan te
    duiden of een variabele of functie al dan niet buiten de class moeten gekend zijn. Wanneer men zegt : private var depth zal depth ENKEL binnen de class gekend zijn, zegt men public var depth dan zal depth ook buiten de class gekend zijn.



    Tot nu toe is er nog niet veel veranderd buiten enkele variabelen.

    >>> Ga naar stap 2
    Geef hier je waardering: Matig 1 2 3 4 5 Geweldig!
      Waardering:
    meerdere objecten eric lugtigheid (31 August 2010, 13:28)
    Hallo, kun je ook gebruiken voor meerdere objecten? Met hartelijke groet, Eric Lugtigheid Studio Lugtigheid
    RE: meerdere objecten Baptist vandersmissen (03 September 2010, 11:19)
    Volgens mij is dat geen enkel probleem. Gewoon meerdere objecten aanmaken van de klasse shape en deze objecten de juist gegevens meegeven zoals weergegeven in de laatste stap. (Het is wel al heel lang geleden dat ik dit nog geschreven/bekeken heb. Dus ik kan er naast zitten. Groetjes, Baptist
    3D engine (drawing API) Floris V. (06 March 2008, 15:50)

    Hoi,

    Er zijn er meer voor Flash MX die op deze manier werken. Ik heb me er een beetje in gespecialiseerd. Helaas werken de beste (met textures, etc.) niet in Flash MX.

    Sandy 3d, Away 3d, Papervision 3d, allemaal voor Flash CS3.

    Deze werkt gewoon met Drawing API en is zo vaak op Google te vinden (of varianten ervan). Maar wel leuk dat je je eigen versie hebt gemaakt...

    Waar je vooral eens op moet zoeken op google is mx3d of 3d Flash Studio of 9elements 3d als je een Flash MX versie hebt of anders met CS3 zou ik vooral eens Sandy 3d, Papervision 3d etc proberen dat is echt cool!

    Maar goed ik weet hier meer van ik heb urenlang op internet gesurfd en gekeken naar voorbeelden, etc. voor 3d in Flash MX en andere versies, dus als je iets wil weten mail me dan. En mijn conclusie is trouwens: 3d kan wel in Flash, maar je kunt er beter andere programma's voor gebruiken (zoals Adobe Director).

    Groet,

    Floris


    hoe maak je ... Jaimy voorhaam (20 July 2007, 15:10)

    haaj

    wie weet hoe je een spel maakt zoals habbo hotel ?

    maail me trug !!


    shape.as Ate Visser (18 March 2007, 02:34)

    En de Shape.as (waar de schaduw in staat) staat hier, als Shape.txt:

    http://www.prosac.nl/upload/Shape.txt

    Ate


    1-5 | 6-9