Welkom!

Deel je kennis met anderen in deze Flashgemeenschap!
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan?
Wachtwoord vergeten?

TUTORIALS / Flash 3D

3D Engine m.b.v. Actionscript
197 downloads, 20011 keer gelezen
(February 7, 2006)
Waardering: 0 keer gestemd 
 0 van de 5
 
inleiding stap .1. .2. .3. .4. .5. .6.  voorbeeld download

Stap 6

Afwerking

Ga nu opnieuw naar je flash bestand (.fla file). delete daar de allerlaatste regel :
kubus.set2DTo3D(punten);

En zet dit in de plaats :

this.onEnterFrame = function() {
     kubus.rotateX(2);
     kubus.rotateY(0);
     kubus.rotateZ(0);
     kubus.set2DTo3D();
}

Nu moet je normaal een bewegende kubus te zien krijgen :


Laten we om het geheel een beetje handiger en dynamischer te maken een paar numericStepper components aan toevoegen.
Zodat wij tijdens afspelen van de flash movie de snelheid kunnen aanpassen.Voeg 3 NumericSteppers toe (doe dit via window -> components -> NumericStepper)
Zet ze ergens vanonder de stage.
Geef ze de instancename "myNSx","myNSy" en "myNSz" en ga dan naar de parameters van het component.
Je ziet daar volgende parameters :
  • maximum
  • minimum
  • Stepsize : staat voor de grootte van de sprong dat moet worden genomen wanneer men o de buttons drukt
  • value : de beginwaarde

  • Dit zijn de waarden dat u ze best alledrie geeft :

  • maximum = 15
  • minimum = -15
  • Stepsize = 1
  • value = 0 :Dit zal er voor zorgen dat de kubus in het begin niet beweegt.

  • U kunt ze ook altijd andere waarden geven natuurlijk.

    Zet misschien voor de duidelijkheid boven elke numericstepper een static tekstvak en zet daarin ofwel x-rotatie, y-rotatie of z-rotatie.
    Hebt u de eerste numericStepper de instancename "myNSx" gegeven dan moet je boven die numericstepper een static tekstvak zetten , met x-rotatie in.

    Ga nu terug naar de layer "Actions" en verander daar

    this.onEnterFrame = function() {
         kubus.rotateX(2);
         kubus.rotateY(0);
         kubus.rotateZ(0);
         kubus.set2DTo3D();
    }

    in

    this.onEnterFrame = function() {
         kubus.rotateX(myNSx.value);
         kubus.rotateY(myNSy.value);
         kubus.rotateZ(myNSz.value);
         kubus.set2DTo3D();
    }



    Als je nu je movie laat afspelen zal de kubus weer stil staan verander je echter de nulwaarde van n van de NumericSteppers
    zal de kubus weer beginnen te roteren.
    Je kan dit ook altijd voor de grootte van je kubus toepassen. Zet er dan nog een numericstepper bij geef hem de instancename "myNSscale" .
    (zet boven deze numericstepper een static tekstvak met daarin "scale")
    Ga naar de parameters van het component en zet die dan naar :

  • maximum = 200
  • minimum = 10
  • Stepsize = 5
  • value=100


  • Ga nu terug naar de "Actions" Layer en typ daar bij:

    var listener:Object = new Object();
    listener.change = function(event:Object) {
        kubusMC._xscale = kubusMC._yscale = event.target.value;
    }
    myNSscale.addEventListener("change", listener);

    Er wordt een nieuw object gemaakt die als het ware zal luisteren naar de numericStepper. Als de numericStepper verandert (change) dan schiet de functie in gang wordt de grootte van de kubusMC aangepast.



    Voila als alles nog steeds goed werkt hebt u de tutorial met succes bendigd en u eigen 3D engine gemaakt.


    >>> Ga naar voorbeeld

    Wilt u de afgewerkte files downloaden ga dan naar download

    Binnenkort zal (hopelijk) ook de geavanceerde versie op flashfiles te zien zijn. In die versie zullen we ervoor zorgen dat we andere vormen kunnen
    maken. We zullen ook kleuren toevoegen aan de vormen,...

    Danku voor het volgen van mijn tutorial. Hopelijk hebt u er iets van geleerd.

    Geef hier je waardering: Matig 1 2 3 4 5 Geweldig!
      Waardering:
    Error?? Floris V. (21 December 2007, 14:20)

    RE: Error?? Baptist vandersmissen (21 December 2007, 14:56)

    Ik heb inderdaad ook gemerkt dat als je op "ga naar stap 1" drukt, dan een foutmelding komt. Foute link blijkbaar, dat heb ik dan goed op tijd opgemerkt.. :\

    Maar je kan altijd gewoon naar de eerste stap door vanboven in het menu op 1 te drukken.

    Greetz


    thom, link thom de hoog (09 May 2007, 09:57)

    hoi,

    bij mij doe de link het niet

    zou iemand de tutorial willen sturen aan mij over email

    thom_dehoog@hotmail.com

    (html bestand alstublieft


    voorbeeldje? Ate Visser (17 March 2007, 22:12)

    Hoi Baptist,

    Super scriptje! Ik heb 't gebruikt (en een beetje aangepast voor schaduw) en er een kaleidocycle ingezet... met nog wat ouwe flash-voorbeelden is 't best leuk geworden, vind ik... :D zie hier: http://www.prosac.nl/upload/kc4.html

    Cheers,

    a-t-1


    download Niek van Oost (21 December 2006, 07:33)
    Downloaden doet het niet! Link is niet goed!
    1-5 | 6-7