Welkom!

Deel je kennis met anderen in deze Flashgemeenschap!
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan?
Wachtwoord vergeten?

TUTORIALS / Flash 3D

3D Engine m.b.v. Actionscript
197 downloads, 19580 keer gelezen
(February 7, 2006)
Waardering: 0 keer gestemd 
 0 van de 5
 
inleiding stap .1. .2. .3. .4. .5. .6.  voorbeeld download

Stap 1

De basis

  • Open om te beginnen je flash.
  • Maak een nieuw leeg .fla bestand aan (>>> File -> New -> Flash Document). De grootte mag je zelf bepalen (de kubus wordt door ons toch automatisch in het midden geplaatst).
    Mijn grootte is 400 - 300
  • Slaag het bestandje op onder een willekeurige naam en maak nu een nieuw extern actionscript file aan. (>>>File -> New -> ActionScript File).
  • Slaag dit bestandje op met de naam "Shape".
  • Belangerijk :
    Zorg ervoor dat het externe Actionscriptbestandje in dezelfde map is opgeslagen als het andere bestand.

    Shape.as

  • Ga naar het externe actionscript.We gaan een nieuwe class aanmaken die al de functies zal bezitten.
  • Typ :

    class Shape {
        // VAR
        var pointsArray:Array; // array waar alle punten in opgeslagen zitten
        var clip:MovieClip; //movieclip waar de kubus in zal getekend worden
        var scaleValue:Number; // afstand van het "oog"(=scherm) tot de kubus.
        var lineThickness:Number; // dikte van de lijnen bij het tekenen
        var lineColor:Number; // kleur van de lijnen
        var lineAlpha:Number; // alpha van die lijnen

        var perspectief:Number; // perspectief dat zal worden gebruikt om de kubus in 3d weer te geven
        var DEGtoRAD:Number = Math.PI / 180; // getal om graden naar radialen om te zetten.

        // De CONSTRUCTOR van onze class
        function Shape(points:Array, mc:MovieClip, schaal:Number, lineThickness:Number, lineColor:Number, lineAlpha:Number) {
            this.pointsArray = points;
            this.clip = mc;
            this.scaleValue = schaal;
            this.lineThickness = lineThickness;
            this.lineColor = lineColor;
            this.lineAlpha = lineAlpha;
        }
    }

    De naam van de class moet hetzelfde zijn als de naam waar het actionscript file is mee opgeslagen. In ons geval "Shape".

    In het begin van de class worden er enkele variabelen gedeclareerd (zie de comment ernaast voor de uitleg).
    De scaleValue is een vaste waarde die we zullen gebruiken in een formule om het perspectief te berekenen.Het bepaalt het zicht dat we krijgen tegenover de kubus.
    Hoe hoger dat getal (probeer bvb. eens 10 000) hoe meer je het idee zal krijgen dat je recht door de kubus kijkt (en dat is niet helemaal wat we zoeken). Meestal wordt er het getal 300 gebruikt.
    Daaronder zie je de constructor van onze class.Flash herkent deze direct want de functie heeft dezelfde naam als onze class.
    Deze constructor is het allereerste dat wordt opgeroepen bij het activeren van onze class. Het bepaalt dus ook al de parameters dat nodig zijn in deze class.
    Als we in de constructor functie gaan kijken zien we dat de waarde dat van buiten de class zijn doorgespeeld via de constructor nu worden "vastgehecht" aan variabelen dat door de hele class gekend zijn.
    Moesten we dit niet doen dan zou bvb. de variabele "mc" in een andere functie de waarde "undefined" krijgen want enkel de shape functie (= constructor functie) kent de mc variabele.


    >>> Ga naar stap 2
    Geef hier je waardering: Matig 1 2 3 4 5 Geweldig!
      Waardering:
    Error?? Floris V. (21 December 2007, 14:20)

    RE: Error?? Baptist vandersmissen (21 December 2007, 14:56)

    Ik heb inderdaad ook gemerkt dat als je op "ga naar stap 1" drukt, dan een foutmelding komt. Foute link blijkbaar, dat heb ik dan goed op tijd opgemerkt.. :\

    Maar je kan altijd gewoon naar de eerste stap door vanboven in het menu op 1 te drukken.

    Greetz


    thom, link thom de hoog (09 May 2007, 09:57)

    hoi,

    bij mij doe de link het niet

    zou iemand de tutorial willen sturen aan mij over email

    thom_dehoog@hotmail.com

    (html bestand alstublieft


    voorbeeldje? Ate Visser (17 March 2007, 22:12)

    Hoi Baptist,

    Super scriptje! Ik heb 't gebruikt (en een beetje aangepast voor schaduw) en er een kaleidocycle ingezet... met nog wat ouwe flash-voorbeelden is 't best leuk geworden, vind ik... :D zie hier: http://www.prosac.nl/upload/kc4.html

    Cheers,

    a-t-1


    download Niek van Oost (21 December 2006, 07:33)
    Downloaden doet het niet! Link is niet goed!
    1-5 | 6-7